Hoezo kritische onderdelen?
Het is actueler dan ooit. Fabrieken die stilstaan omdat onderdelen niet (meer) geleverd kunnen worden, of omdat OEM’ers bepaalde types of modellen niet meer servicen. Maar wat doe je met je order én hoe stel je dan toch je klanten tevreden? De oplossing is dichterbij dan je denkt: kies voor hergebruik van onderdelen!
Door Corona zijn er wereldwijd zowel enorme logistieke als productie-achterstanden. Daarnaast worden grondstoffen schaarser en duurder. Hierdoor is het aantal kritische onderdelen explosief gestegen. Het gevolg is duidelijk: de productie van machines en producten moet tussentijds worden gestaakt en hele hallen raken vol met ongereed product en onderhanden werken. Steeds moet je klanten teleurstellen en zijn nieuwe leverdata lastig te voorspellen.
Maar er speelt nog iets. Nu lease en pay per use steeds populairder worden, is de vraag hoe lang leveranciers producten (zullen) servicen belangrijker dan ooit. Hoe kun je een Service Level Agreement van tien jaar overeind houden, als je leverancier er na vijf jaar zelf mee stopt?
Minder afhankelijk zijn van leveranciers en van onderdelen, de lifecycle van producten verlengen, de continuïteit van je bedrijf borgen… het kunnen allemaal redenen zijn om te kiezen voor onafhankelijkheid, door simpelweg onderdelen te gaan hergebruiken.
Het principe van hergebruik is simpel: hierbij worden onderdelen volledig gedemonteerd, gereinigd, gerepareerd, gemodificeerd en/of voorzien van nieuwe onderdelen. Dusdanig, dat ze weer als nieuw zijn en vaak zelfs beter dan dat. Doe je dat vergaand, dan is er sprake van remanufacturing. Dankzij deze onderdelen kunnen je processen gewoon doorgaan én lever je volwaardige producten af waarover garanties kunnen worden afgegeven.
Bijkomend (en bepaald niet onbelangrijk) voordeel: we sparen op deze manier onze grondstoffen, reduceren de CO2-uitstoot en redden stap voor stap onze planeet.
Kies maar.
Op korte termijn kun je minder afhankelijk van kritische onderdelen zijn.
Kies voor remanufacturing.